El Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC) especifica que l’Estratègia Digital de Centre ha de ser un instrument per formalitzar la governança de la tecnologia en el marc de l’autonomia de centre i del PEC. També ha de facilitar la planificació en els àmbits organitzatius, pedagògics i tecnològics amb la finalitat d’assolir els objectius dels tres eixos: competències digitals de l’alumnat, del professorat i del centre educatiu.
La cultura digital del centre permet tenir un coneixement global del centre en l’àmbit digital. Inclou procediments, acords i accions que el centre ja està realitzant i que permeten tenir una visió completa de la cultura digital que el centre ja ha assolit.
Flux i diagrama de la informació
- Programa informàtic de gestió de cobertura de vacants (PDI): Gestió altes, vacants, substitucions del professorat.
- Programa informàtic intranet del centre del professorat
1. Gestió Professorat
- GEDAC: Mòdul d’admissió i vacants. Gestió preinscripció, publicació oferta etc.
- RALC: Registre Alumnat de Catalunya. Dades alumnat.
- SAGA: Gestió electrònica matrícula i avaluació alumnat
- RTA: Gestió de títols acadèmics.
2. Gestió Alumnat
Arxivar la documentació oficial de l’expedient de l’alumne segons normativa, gestió de les dades d’alumnat mitjançant aplicacions del departament d’Educació:
- Tots els ordinadors del centre estan registrats al controlador de domini del centre.
- Tant el professorat com l’alumnat disposa d’un usuari de domini que li permet accedir als ordinadors del centre (sense permisos d’administrador), i a la resta de serveis informàtics del centre (excepte l’Office 365 que té les seves pròpies credencials).
- Gestió dels usuaris:
- A principi de curs, Secretaria del centre elabora els llistats (fulls de càlcul) dels usuaris que s’han de donar d’alta i els hi fa arribar a la Coordinació TIC, que conjuntament amb el personal de l’empresa informàtica contractada pel centre ho gestionen.
- En cas que hi hagin altes o baixes durant el curs, Secretaria del centre és qui ho informa a la Coordinació TIC i a l’empresa d’informàtica contractada pel centre.
- A final de curs es deshabiliten tots els usuaris de l’alumnat i del professorat que no té continuïtat en el centre.
- Gestió de contrasenyes:
- Cada usuari pot canviar la seva contrasenya en qualsevol ordinador del centre, fent ús de l’eina que ofereix el propi sistema operatiu (CNTRL+ALT+SUP → canviar contrasenya) o a través del servei del servei de recuperació de credencials accessible des del Campus Virtual o a l’adreça https://ssp.proven.cat/.
- En cas que s’hagi de generar una nova contrasenya perquè no recorda la anterior, cada usuari podrà regenerar la seva contrasenya a través del servei del servei de recuperació de credencials (https://ssp.proven.cat/), seleccionant l’opció “Correu” que li permetrà enviar un missatge de regeneració de credencials a través del correu corporatiu de l’institut.
1. Servei de directori actiu
- Disponible a través de l’enllaç https://campus.proven.cat/
- Cada any es fa una instal·lació nova del Moodle i s’importen tots els cursos i materials del curs anterior.
- Des de la intranet del centre, hi han els enllaços per poder accedir als Campus Virtuals dels últims 2 cursos.
- Coordinació TIC s’encarrega d’assignar el rol de professor editor als mòduls que imparteix el professorat.
- Gestió d’usuaris
- Tot el professorat i l’alumnat pot accedir al Campus Virtual (Moodle) amb l’usuari de domini.
- El professorat s’encarrega de matricular (manualment o amb codi d’inscripció) a l’alumnat que s’ha matriculat en el mòduls que imparteix, fent ús dels usuaris de domini que ha proporcionat el centre.
- En cas que hi hagin altes o baixes durant el curs, Secretaria del centre és qui ho informa al professorat que serà qui els afegirà o els eliminarà del curs del mòdul que imparteixi.
2. Entorn virtual d’aprenentatge (EVA) - Campus Virtual - Moodle
- Espai de gestió documental del centre i del professorat.
- Disposa d’enllaços a:
- Aplicació per poder gestionar les faltes d’assistència de l’alumnat.
- Campus Virtuals dels últims 2 cursos.
- Gestió d’usuaris: El professorat i el personal PAS pot accedir a la Intranet amb l’usuari de domini.
3. Intranet
- Espai d’emmagatzematge al núvol privat de l’institut per professorat i alumnat.
- Accessible localment a través de les unitats de xarxa que es munten automàticament al accedir als ordinadors del centre o via web a través de l’adreça https://nuvol.proven.cat/
- Cada usuari disposa d’un espai personal amb la següent capacitat:
- Alumnat: 1GB al que no es fan còpies de seguretat.
- Professorat: 30GB al que es fan còpies de seguretat setmanalment.
- Cada grup disposa d’un espai al núvol accessible per tot l’alumnat i professorat d’aquell grup.
- Cada departament disposa d’un espai al núvol accessible per tot el professorat del departament.
- Gestió d’usuaris: El professorat i l’alumnat pot accedir al Núvol amb l’usuari de domini.
4. Núvol
- Aplicació de gestió d’incidències informàtiques, on el professorat del centre pot indicar incidències relacionades amb el Campus Virtual, amb l’equipament informàtic del centre o amb la gestió de les comptes de l’Office 365.
- Accessible via web a través de l’adreça https://sau.proven.cat/
- La gestió de les incidències la realitza la Coordinació TIC conjuntament amb el personal de l’empresa informàtica contractada pel centre.
- Només el professorat pot obrir incidències a l’aplicatiu.
- Una vegada s’hagi resolt la incidència, el professor/a que l’hagi obert, rebrà un avís indicant les accions realitzades i informant del tancament de la incidència.
- Gestió d’usuaris: El professorat pot accedir al SAU amb l’usuari de domini.
5. SAU - Aplicació de gestió d’incidències
- Eines del paquet Office 365 per poder treballar localment o online amb l'editor de text (Word), full de càlcul (Excel), presentacions (PowerPoint), videoconferències (Microsoft Teams) i altres aplicacions
- Totes les comptes d’Office 365 disposaran de:
- Correu electrònic corporatiu de l’institut accessible a través de l’enllaç http://outlook.office.com/
- Emmagatzematge al núvol (1GB) accessible a través de l’enllaç https://onedrive.live.com/ o localment com una unitat de xarxa si s’instal·la el client de OneDrive.
- Tots els ordinadors del centre tenen instal·lat localment el paquet Office 365. A part, cada usuari podrà descarregar l’instal·lador del paquet Office 365 a través de l’enllaç http://portal.office.com/ i instal·lar-lo en fins a 5 dispositius diferents.
- Gestió d’usuaris.
- A principi de curs, Secretaria del centre elabora els llistats (fulls de càlcul) dels usuaris que s’han de donar d’alta i els hi fa arribar a la Coordinació TIC, que els donarà d’alta.
- Tots els usuaris es generaran amb el següent patró:
- Usuari:
@office.proven.cat - Contrasenya:
que li demanarà que la canvi quan faci el primer inici de sessió. - Coordinació TIC prepara uns fulls amb les credencials de cada usuari. En el cas de l’alumnat, les credencials els hi entregarà el tutor del seu grup.
- En cas que hi hagin altes o baixes durant el curs, Secretaria del centre és qui ho informa a la Coordinació TIC perquè es pugui gestionar.
- A final de curs es treuen les llicències a tot els usuaris de l’alumnat i del professorat que no té continuïtat en el centre i se’ls hi assigna una llicència gratuïta perquè en cas que sigui necessari, puguin seguir accedint al correu corporatiu de l’institut i als fitxers emmagatzemats al OneDrive.
6. Office 365
- Xarxa: gencat_ENS_EDU_PORTAL
- Descripció: xarxa d'ús per professors/es i personal del centre.
- Credencials: Seleccionar aquesta xarxa WiFi i connectar-s'hi. Una vegada connectat, i s'obrirà el navegador, i demanarà les següents credencials:
- Usuari:
@edu.gencat.cat - Password: Contrasenya ATRI
- Xarxa: gencat_ENS_EDU
- Descripció: xarxa d'ús per els alumnes que necessitin connectar ordinadors portàtils que facin servir per treballar a l'aula.
- Credencials: Caldrà sol·licitar les credencials al tutor/a del grup.
7. WIFI del centre
Totes aquestes xarxes són del Departament d’Educació, i no permeten l’accés amb dispositius mòbils (ni tauletes petites). Les diferents xarxes WiFis que tenim a l'institut que disposa el centre són:
Tractament i emmagatzematge de les dades
Al manual de bones pràctiques en la gestió de dades personals, E01-IT01, té com objectiu garantir la confidencialitat i seguretat de les dades personals de l’INS Provençana, i donar compliment als preceptes de la Llei Orgànica 15/1999 de Protecció de Dades Personals, i a la nova normativa europea RGPD 2016/679 de 25 de maig de 2016.
La informació que ens faciliten els diferents membres de la comunitat educativa es tracten per tal de prestar els serveis sol·licitats. Les dades es conservaran durant els anys necessaris per a complir les obligacions legals . Les dades recollides no es lliuraran a tercers excepte en els casos d'obligació legal.
Es garanteixen els drets d'usuari d'accés, rectificació o supressió quan aquests ja no siguin necessaris.
Les principals mesures de control i emmagatzematge de les dades són:
Control d’accés lògic:
- El professorat pot accedir a les diferents plataformes mitjançant comptes d’usuari personal. En el cas de les aplicacions que depenen del departament d’educació s’utilitzaran els comptes d’ATRI i d’usuari Xtec. Per accedir als serveis del centre s’utilitzarà l’usuari generat mitjançant l’aplicació de gestió de professorat de la intranet.
- L’alumnat rebrà , un cop matriculat, un compte d’usuari al seu correu electrònic personal. Les claus de l’alumnat es xifren al servidor per tal de garantir la seva confidencialitat. Aquesta clau li donarà accés als equips i al Moodle del centre així com al seu compte personal d’office 365.
Control d’accés físic:
- L’arxiu de l' és d’accés restringit. Únicament poden accedir: PAS, Equip directiu, tutors/es.
- Com a criteri general els expedients de l’alumnat estaran a l’arxiu central, en cap cas poden sortir fora del centre, excepte si ho requereix l’Equip directiu i/o la inspecció.
- La sala de servidors dés d’accés restringit. Únicament poden accedir el coordinador d’informàtica del centre i els tècnics al seu càrrec, el coordinador de la plataforma multimèdia, l’empresa que gestiona el manteniment informàtic i els membres de l’equip directiu
Còpia de seguretat:
- L’empresa informàtica contractada pel centre és la responsable de la gestió de còpies de seguretat de dades i de les diferents plataformes del centre. Les còpies es realitzen diàriament en un servidor amb matrius de discos NAS virtuals.
- Es realitza balanceig de càrrega dels diferents serveis per garantir l’accés a les dades en qualsevol moment mitjançant Proxmox.(Màquines virtuals).
Xifrat dades i comunicacions:
- Tots els serveis del centre proporcionen comunicacions xifrades amb certificat digital per garantir que les dades s’envien de forma segura.
- Totes les contrasenyes dels comptes d’usuari es xifren al disc per tal de garantir la privacitat, a més s’han establert directives de contrasenya on s’especifica quins requisits ha de complir un password i la seva caducitat.
Gestió d’incidències:
- Qualsevol incidència detectada per qualsevol membre de la comunitat educativa, que pugui afectar a la seguretat de les dades, s’haurà de comunicar al responsable de la gestió de la mateixa.
- El centre disposa d’un compte de correu electrònic gestionat per l’empresa informàtica i el coordinador informàtic del centre per tal de comunicar incidències amb els comptes d’usuari i accessos als diferents serveis del centre. El centre disposa d’una aplicació de comunicació d’incidències informàtiques.
Gestió imatge:
- El centre demana l’autorització d’imatge de l’alumnat a l’inici de curs.
- El centre disposa de càmeres de vídeo vigilància, es realitzen gravacions dels espais comuns i es mantenen les imatges durant 1 mes segons marca la normativa vigent. L’accés a l’equip de gravació està restringit a l’empresa proveïdora del servei i a l’equip directiu.
Gestió dades navegació:
- El centre demana l’autorització als visitants de la pàgina web per tal de recollir dades de navegació per ús estadístic i registres d'accés. Aquest procediment es realitza mitjançant una cookie on s'informa al usuari de la política de privacitat RGPD del institut i de les dades que es recolliran per realitzar tractament estadístic.
- Es realitza un registre d'accés per tal de garantir la seguretat dels visitants i del sistema d'informació del centre.
Comunicació amb la comunitat educativa
El Pla de Comunicació de l’Institut Provençana, publicat a la intranet del centre amb codi E03-PR02, està orientat a identificar, anticipar i satisfer les necessitats comunicatives i participatives de les parts interessades, afavorint i millorant comunicació interna i externa amb aquestes, tot facilitant la participació en els processos de decisió del centre.
Es defineixen les comunicacions concretes per a identificar els seus components en l’organització del centre, així com les funcions i responsabilitats dels diferents càrrecs que hi intervenen En aquest pla hi trobarem definides les actuacions concretes per situar els elements de comunicació en l’organització del centre, així com una descripció de les responsabilitats i funcions dels diferents càrrecs i coordinacions que intervenen en el procés.
En aquest document, es detallen principalment 5 eixos:
- Imatge corporativa
- Comunicació externa
- Comunicació interna
- Relacions públiques
- Comunicació de Crisi
Acollida digital del professorat
A cada docent se li assigna un portàtil al qual accedirà mitjançant el seu usuari de correu XTEC i la contrasenya ATRI/GICAR. És també necessari que tots els docents tinguin activat el seu compte de XTEC, aquest es sol·licita per primer cop a la secretaria del centre. L’assignació es registrarà (marca, model, número de sèrie i codi SACE) a l’inventari del centre, dins el portal INDIC.
Cada professor disposa d’un compte d’usuari personal que li proporciona accés als equips de l’institut i a tots els serveis informàtics del centre. En la seva creació s’assigna un espai personal al núvol de l’institut per a cada professor.
Utilització d’eines: ús comú d’EVA, plataformes institut
El centre proporciona un entorn virtual d’aprenentatge (Moodle) per a l’alumnat i el professorat. Actualment hi ha mòduls que utilitzen wikis del centre i Google Classroom externs.
El professorat disposa d’un compte Office 365 que li proporciona accés a eines ofimàtiques durant el curs acadèmic.
Formació FIC
Durant el curs 2021-2022 s’ha dut a terme la FIC (formació interna del centre) corresponent a l’Estratègia Digital del Centre d’acord amb el Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC).
Acollida digital de l’alumnat
- Cada alumne del centre disposa d’un compte d’usuari personal que li proporciona accés als equips de l’institut i a tots els serveis informàtics del centre. En la seva creació s’assigna un espai personal accessible mitjançant una unitat de xarxa personal per tots els alumnes del centre amb una capacitat d'1GB, accessible via web (https://nuvol.proven.cat/) o localment a les màquines de l'institut, no es realitzen còpies de seguretat d'aquesta unitat de xarxa.
- A les màquines on inicien sessió pot ocupar com a màxim 180GB en els ordinadors del centre i si no inicia sessió durant un mes a un equip s’esborra el seu perfil local.
- A cada alumne de CFGM se li assigna un portàtil al qual accedirà mitjançant un identificador únic. És necessari que els pares/mares/tutors de l’alumnat menor d’edat autoritzin la recollida d’aquest equipament.
- El portàtil és responsabilitat de l’alumne, s’ha d’assegurar que es manté en bon estat al llarg de tot el curs, al finalitzar el curs l’ha de retornar al centre (mes de juny). El centre pot demanar al llarg del curs diversos punts de control si així ho considera, no és un ordinador en propietat, sinó que el centre el deixa en préstec.
- L’assignació es registrarà (marca, model, número de sèrie i codi SACE) a l’inventari del centre, dins el portal INDIC.
Utilització d’eines: ús comú d’EVA, plataformes institut
- El centre proporciona un entorn virtual d’aprenentatge (Moodle) per a l’alumnat i el professorat. Actualment hi ha mòduls que utilitzen wikis del centre i Google Classroom externs.
- L’alumne disposa d’un compte Office 365 que li proporciona accés a eines ofimàtiques durant el curs acadèmic
Acollida digital del pas
Cada membre del PAS disposa de les instruccions de treball on s’especifica quins són els procediments i les eines que utilitzen habitualment en el seu lloc de treball:
- Auxiliars administratives/us: S02-IT01- Instruccions de treball de feines diàries d’auxiliars administratives de secretaria
- Cos subaltern: S02-IT02- Instruccions de treball consergeria